325
Poprawimy wygląd Twojej skóry… bez skalpela

Jak dzięki olejom mieć piękną skórę? I nie wpaść w pułapkę złych proporcji szkodzących cerze?

Alicja Leśniczak
Alicja Leśniczak

Chcesz mieć gładką, jędrną, pięknie nawilżoną skórę bez niedoskonałości, przesuszeń, trądziku czy rumienia? Przyjrzyj się olejom.. ale nie tym w kosmetykach tylko na talerzu. Jakość, ilość oraz proporcja spożywanych tłuszczy ma ogromny wpływ na stan Twojej skóry. Część z nich działa dobroczynnie, przeciwzapalnie. Ale niektóre, w zbyt dużych ilościach, działają wręcz prozapalnie, w ukryciu przyczyniając się do pogorszenia Twojego stanu zdrowia oraz wyglądu skóry.

 

Chciałabym aby wszystko było dla Ciebie zrozumiałe, dlatego najlepiej zacząć… od początku.

Tłuszcz to potoczna nazwa trójglicerydu w skład którego wchodzi glicerol (gliceryna) połączony z trzema cząsteczkami kwasów tłuszczowych.

O właściwościach, sposobie działania i walorach zdrowotnych danego tłuszczu decydują właśnie kwasy tłuszczowe przyłączone do glicerolu. Dzielimy je na kwasy tłuszczowe nasycone oraz nienasycone. Nienasycone dalej, dzielą się na jednonienasycone (omega 9) i wielonienasycone (omega 3 i 6)

 

Tłuszcze nasycone, to takie w których kwasy tłuszczowe mają wiązanie pojedyncze a ich stan skupienia jest stały. Należą do nich tłuszcze pochodzenia zwierzęcego takie jak smalec, masło, tłuszcz mięsny czy skwarki.

Natomiast tłuszcze nienasycone to takie, które posiadają wiązanie podwójne w kwasie tłuszczowym, a w temperaturze pokojowej mają ciekły stan skupienia. Są to tłuszcze roślinne ale również tłuszcze pochodzenia rybiego. Tłuszcze nienasycone potocznie nazywane są olejami.

Wyjątkiem w tłuszczach roślinnych jest tłuszcz kokosowy oraz palmowy, które posiadają w swoim składzie nasycone kwasy tłuszczowe i w temperaturze pokojowej są w stałym stanie skupienia.

 

Powszechnie wiadomo, że nadmierne spożycie tłuszczów nasyconych jest niezdrowe ale czy wiesz, że niektóre tłuszcze nienasycone, a raczej ich ilość negatywnie wpływa na stan zdrowia i wygląd Twojej skóry?

 

 

Omega 3, 6 i 9

Z pewnością słyszałaś o podziale nienasyconych kwasów tłuszczowych na omega 3, 6 i 9. Tylko co to tak naprawdę znaczy ta omega? Jest to wskaźnik, który mówi nam w którym miejscu, licząc od początku nienasyconego kwasu tłuszczowego znajduje się pierwsze wiązanie podwójne. Jest to bardzo istotne dla właściwości danego oleju i jego działania na zdrowie i urodę.

Dla przykładu kwas alfa-linolenowy należy do kwasów tłuszczowych omega 3- pierwsze wiązanie podwójne znajduje się przy trzecim atomie węgla.

 

Najistotniejsza jest jednak kwestia proporcji spożywanych kwasów omega 3 i 6 ale o tym później…

 

Kwasy tłuszczowe omega 3

Tłuszcze omega 3 są pochodzenia roślinnego oraz rybiego. Znajdziesz je w dużej ilości w oleju lnianym (niestety jest bardzo niestabilny, łatwo się utlenia tracąc wszystkie właściwości prozdrowotne), w oleju rzepakowym tłoczonym na zimno. Znajdziesz je również w glonach, orzechach włoskich, nasionach chia, olejach rybich oraz w tłustych rybach takich jak łosoś, makrela, halibut, sardynki

Głównymi przedstawicielami jest kwas Alfa-linolenowy (ALA), kwas eikozapentaenowy (EPA), kwas dokozaheksaenowy (DHA)

 

Kwasy tłuszczowe omega 6

Najwięcej kwasów tłuszczowych omega 6 znajdziesz w olejach roślinnych- słonecznikowym, kukurydzianym, z pestek winogron, z ogórecznika, z wiesiołka, sojowym, arachidowym czy dyniowym. Ale również należy pamiętać o produktach przy sporządzeniu których zostały te oleje wykorzystane (sosy, sosy do sałatek, majonez, ciasta, ciastka , pieczywo), co sprawia iż również stają się źródłem kwasów omega 6.

Tłuszcze te znajdziesz również w pestkach słonecznika czy dyni oraz w orzeszkach ziemnych i migdałach. I tutaj może Cię zaskoczę, że nadmierna ilość kwasów omega 6, niekorzystnie wpływa na Twój organizm!

Głównymi przedstawicielami jest kwas linolenowy (LA), kwas arachidonowy (ARA, AA) oraz kwas gamma-linolenowy (GLA), który jest najcenniejszy dla zdrowia i pięknego wyglądu

 

Kwasy tłuszczowe omega 9

Znajdziesz je w oliwie oraz w niektórych orzechach (nerkowce, makadamia, orzechy brazylijskie)

Przedstawicielem jest kwas oleinowy.

 

Co z tą proporcją?

Tradycyjna kuchnia polska wręcz naszpikowana jest tłuszczami nasyconymi w postaci tłustego mięsa i nabiału (tłuszcze nasycone i omega 6). Przy tym nie spożywamy odpowiedniej ilości ryb czy skorupiaków (omega 3). Spora część osób wybiera gotowe posiłki, które są często wysokoprzetworzone i „bogate” w tłuszcze trans (nie muszę wspominać jak bardzo są szkodliwe). To zbrodnia dla zdrowia i urody.

 

Dodatkowo w natłoku wielu informacji (błędnych lub nieprecyzyjnych) na temat tłuszczy sporo osób zdecydowało się na diety beztłuszczowe czy bazujące głównie na olejach roślinnych (bogatych w kwasy omega 6). To wszystko powoduje zachwianie podaży odpowiedniej proporcji kwasów tłuszczowych. A niestety, jeśli nie dostarczasz wysokiej jakości nienasyconych kwasów tłuszczowych, Twoja wątroba sama zaczyna wytwarzać tłuszcz..i to ten toksyczny. Objawia się to często w nieprawidłowych wynikach cholesterolu i trójglicerydów.

 

Odpowiedni stosunek kwasów omega 3 :6 to 1:2 lub góra 1:3. To proporcja idealna dla Twojego organizmu, ponieważ tyle mamy dostępnych enzymów (takich samych dla omega 3 i 6), biorących w reakcjach przemian nienasyconych kwasów tłuszczowych. Tymczasem niejednokrotnie ta proporcja to 1:20 (!!).

 

Kwasy omega 6 są nam jak najbardziej potrzebne, ale ich podaż w diecie najczęściej przewyższa popyt organizmu. Mało kto (jeśli w ogóle ktoś) cierpi na niedobór kwasów omega 6. Są w ogromnych ilościach w pożywieniu, olejach roślinnych czy produktach odzwierzęcych (zwierzęta hodowlane karmione kukurydzą). Ich nadmiar staje się szkodliwy, działając prozapalnie a nie prozdrowotnie!

 

Jednak tutaj zwrócę Twoją uwagę. Bardzo istotnym, pod kątem zdrowia i urody, z grupy omega 6 jest kwas gamma- linolenowy i tutaj warto spożywać zimno tłoczony, nierafinowany olej z wiesiołka czy ogórecznika. Niestety spośród omega 6, kwas gamma-linolenowy, ten najcenniejszy, z reguły bywa niedoborowy.

 

Czynnikiem wyciszającym dla tłuszczy trans, nasyconych oraz omega 6, są kwasy omega 3 a w proporcji 1:2 (omega3:6) produkcja mediatorów wyciszających zapalenie jest równa produkcji mediatorów zapalenia. Jeśli równowaga zostanie zachwiana, stwarza się idealna atmosfera prozapalna oraz niestety pronowotworowa.

 

 

Zaburzona równowaga widoczna na skórze

Jednym z możliwych, zauważalnych na skórze skutków zaburzenia równowagi w proporcji dostarczania kwasów nasyconych, omega 3 i 6, jest po prostu jej suchość ale również utrudnione gojenie się ran czy odnowa naskórka. Możesz stosować sporą ilość preparatów natłuszczających lub nawilżających ale bez zmian w diecie nie zauważysz długotrwałych efektów. Ważne jest aby w diecie znalazły się ryby oraz jajka, ponieważ zawarty w nich cholesterol buduje błony komórkowe. Z kolei solidna budowa błon zapobiega nadmiernemu odparowywaniu wody z naskórka.
Dodatkowo odpowiednia ilość kwasów omega 3 zmniejszy ilość mediatorów zapalenia co pozytywnie wpłynie na stan skóry z atopowym oraz łojotokowym zapaleniem skóry.

 

Ta sama sytuacja tyczy się osób z trądzikiem pospolitym, dorosłych czy różowatym. Wprowadzenie do diety i suplementacji kwasów omega 3 wpłynie na zmniejszenie zaczerwienienia czy przesuszenia. Zauważysz mniejszą ilość stanów zapalnych a tendencja do pojawiania się przebarwień czy blizn potrądzikowych będzie mniejsza. Również szybciej i ładniej będzie się goiła.

 

 

Wprowadź zmiany a  zauważysz zmiany

Najłatwiejszym rozwiązaniem jest aby codziennie dostarczać 2 łyżki oleju rzepakowego tłoczonego na zimno(omega 3), 2 łyżki zimno tłoczonego oleju z wiesiołka (omega 6- gamma linolenowy), 2 łyżki oliwy z oliwek extra virgin (omega 9). Oleje dodawaj do gotowych już potraw np. sałatek kasz czy zup (nie poddawaj obróbce termicznej! Wyjątek stanowi oliwa)

 

Nie zapominaj również 2-3 razy w tygodniu spożywać ryby morskie (omega 3). Przyrządzaj je na parze lub w niskiej temperaturze w  piekarniku (100 stopni C). Dobrze jest również suplementować kwasy EPA i DHA (omega 3), ponieważ dzienna zalecana dawka to 500mg.

Jeśli od dawna preferujesz dietę śródziemnomorską, jesz dużo ryb oraz oleje bogate w omega 3, sporo warzyw, mało mięsa, produktów smażonych i przetworzonych a nadal zmagasz się z problemami skóry np. suchością, wrażliwością czy różnego rodzaju trądzikiem, możesz pomyśleć o suplementacji kwasu gamma-linolenowego (omega 6) w postaci 2 łyżek wysokiej jakości oleju z wiesiołka lub w kapsułkach.

 

       Twoja świadomość na temat wpływu odżywiania na skórę znacząco wzrasta. Istnieje jednak sporo niedomówień i niejasności względem ilości czy  odpowiednich proporcji poszczególnych produktów. Idealnym przykładem takiej sytuacji są tłuszcze i oleje w pożywieniu. Osoby poddające się modzie np. na spożywanie oleju kokosowego, często nieświadomie, mocno szkodzą swojemu zdrowiu oraz skórze.

 

Jeśli spodobał Ci się mój artykuł, podziel się nim ze znajomymi.

Wystarczy, że na górze artykułu klikniesz w ikonkę facebook, twitter, mail.

Alicja Leśniczak
Alicja Leśniczak

Jestem absolwentką Akademii Medycznej w Poznaniu, specjalistką w dziedzinie kosmetologii. Moje wieloletnie doświadczenie w zawodzie, pozwala na tworzenie indywidualnych, skutecznych terapii, dzięki którym pomagam rozwiązać problemy pacjentów. Mam świadomość, że stan skóry to również odzwierciedlenie stanu zdrowia całego organizmu, dlatego stale poszerzam swoją wiedzę między innymi z zakresu mikroodżywiania oraz medycyny healthy aging.

Poprzedni artykuł

Filtry przeciwsłoneczne to za mało, aby uniknąć uporczywych przebarwień

Następny artykuł

HEALTHY AGING czyli jak zachować młody i zdrowy wygląd skóry